Een enkelblessure is één van de meeste voorkomende sportblessures. Als je last hebt van dit probleem, of wanneer je zwakke enkels hebt, zijn er verschillende manieren om je enkels te versterken.

Enkelbraces

Een enkelbrace kan heel erg helpen bij de ondersteuning van het gewricht. Braces vergrendelen het gewricht. Als je al zwakke enkels van een blessure hebt, bieden ze een goede manier om de beweging tijdens de revalidatie te beperken. Een enkelbrace is daardoor vooral tijdens een blessure erg handig, maar kan ook preventief werken. Ze zijn in verschillende soorten en maten verkrijgbaar.

 

Enkeltape

Enkeltape wordt vaak gebruikt ter voorkoming van blessures. Het tape beperkt de bewegelijkheid van de enkel en zorgt ervoor dat de enkelbanden niet teveel onder spanning komen te staan. Er is echter ook een nadeel van tape. Wanneer je het gewricht op deze manier ondersteunt, verzwakt het gebrek aan flexibiliteit uiteindelijk het gewricht op de lange termijn.

Ook vereist tape een zekere mate van expertise om aan te brengen, omdat de patronen waarin het wordt toegepast van belang zijn voor de ondersteuning die je krijgt. Je hebt een soort opleiding of een professional nodig om dit product effectief te gebruiken en dat betekent dat het niet voor iedereen een optie is.

 

Flexibiliteit oefeningen

Flexibiliteitsoefeningen zijn geweldig voor de enkel omdat ze de banden en pezen in het gewricht helpen uitrekken. Wanneer deze pezen en spieren kunnen rekken en strekken, kunnen ze minder vatbaar zijn voor blessures, omdat hun bewegingsbereik groter is.  Bij de enkel zijn veel verschillende oefeningen mogelijk, bijvoorbeeld het op en neer bewegen op één been.

 

Krachtoefeningen

Krachtoefeningen helpen het gewricht en de banden en pezen te versterken. Deze zijn belangrijk wanneer je tot het uiterste van een beweging komt. Het versterken van een gewricht kan effectief zijn om de prestaties te verbeteren, of een belangrijk onderdeel van een revalidatieprogramma dat door je sportarts of fysiotherapeut is samengesteld.

 

Balansuitoefeningen

Evenwichtsoefeningen zijn een van de beste manieren om de verbinding van je hersenen met je voet en enkel te bevorderen. Evenwichtsoefeningen helpen bij proprioceptie, wat de manier is waarop het lichaam weet waar het zich op een bepaald moment bevindt. Proprioceptie helpt je lichaam om je voet op een veilige manier neer te zetten, zelfs als je er niet naar kijkt. Goede oefeningen zijn het staan op één been en het balanceren op een bal.